چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

ندا انتظامی: اگر تابستان برای شما حدود یک ماه دیگر شروع می‌شود، باید بدانید که برای سازندگان و برنامه‌سازان گروه کودک و نوجوان، تابستان از خیلی وقت پیش شروع شده است؛چرا که آنها از الآن درگیر طراحی و ساخت مجموعه‌هایی برای فصل تابستان هستند تا حسابی شما را سرگرم کنند.

   یکی از این برنامه‌ها «افسانه‌های ایرانی» است که از اسفند سال گذشته ساخت آن شروع شده است  و در حال حاضر هم مشغول نوشتن داستان‌های سری دوم آن هستند. هم اسم و هم گروه سازنده نوید یک برنامه خوب را می‌دهند.

   «محمد رحمانیان» نویسنده و  کارگردان این مجموعه است که پیش از این مجموعه‌های «توی گوش سالمم زمزمه کن» و «نیمکت» را از او دیده‌ایم. آتش تقی‌پور، سوسن مقصودلو، اکبر رحمتی، حامد زحمتکش، مهرداد ضیایی، غزاله مرادیان و مهدی فرشیدی‌سپهر در این کار بازی می‌کنند.

   «سهیلا جدلی»، که سال‌هاست برای کودکان و نوجوانان برنامه تولید می‌کند، درباره این برنامه می‌گوید: «این کار وام گرفته از داستان‌های قدیمی و افسانه‌های ایرانی است که هرکدام مربوط به یک استان ایران است، که در 13 قسمت اولیه به 13 استان مختلف ایران پرداختیم.»

   این تهیه‌کننده در باره هدف تولید مجموعه افسانه‌های ایرانی می‌گوید: «مهم‌ترین هدف، آشنایی کودکان و نوجوانان با قصه‌های قدیمی قوم‌های ایرانی است. ما این قصه‌ها را به صورت نمایش اجرا می‌کنیم تا  بچه‌های ایرانی بتوانند با داستان‌ها و فرهنگ‌های مختلف ایران آشنا بشوند.»

نمایی از مجموعه «افسانه های ایرانی» - عکس از مهدیه لطیفی

   داستان های قدیمی، حتی داستان‌هایی که سینه‌به‌سینه روایت شده‌اند، منبع اولیه فیلم‌نامه قرار گرفته‌اند و توسط محمد رحمانیان به شکل امروزی درآمده‌اند. یعنی قرار نیست که شما یک قصه قدیمی با ساختاری خسته‌‌کننده و کشدار را ببینید.

   جدلی می‌گوید: «وسط یک داستان قدیمی شما نمادهای امروزی و یا گفت‌وگوهای امروزی را می‌شنوید تا از این طریق بین گذشته و امروز پیوندی  ایجاد شود.»

   پس اگر دیدید سرباز قرن ششم هجری، با آن لباس‌های فاخر، ناگهان موبایلش زنگ زد، اصلاً تعجب نکنید، چون قرار است از این اتفاق‌ها بسیار بیفتد؛ اگر بعدش هم رفت ساندویچ سوسیس خورد، بدانید که خیلی طبیعی است. جدلی می‌گوید: «سعی کردیم با این کار بین دنیای گذشته و دنیای جدید پل ارتباطی  بزنیم، تا فهم دنیای قدیم برای کودکان و نوجوانان امروزی آسان‌تر بشود.»

   اگر نگران هستید که نتوانید حرف‌های آنان را  درک کنید و یا با آن ارتباط بگیرید، باید بدانید که نگرانی شما درست نیست، چرا که این مشکل به راحتی حل شده است.

   جدلی می‌گوید: «ادبیات فعلی ما نماد زبان امروز ماست و ادبیات گذشته نماد تاریخ و فرهنگ ما؛ ما در این‌کار این دو زبان را با هم تلفیق کرده‌ایم تا مخاطب با کار بهتر ارتباط بگیرد.»

   هر قسمت این کار 20 الی 23دقیقه است که با توجه به تمرکز کودکان و نوجوانان، گروه سازنده این زمان را در نظر گرفته‌اند تا تماشای افسانه‌هایی از خراسان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان‌و...  برای همه لذت‌بخش باشد.

   همه‌کاره

   در باره محمد رحمانیان می‌توان گفت که او همه کاره است. از کارگردانی و  نمایش‌نامه‌نویسی در تئاتر بگیرید تا برسید به نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی تلویزیونی و حتی نوشتن فیلم‌نامه در سینما.

   او سال1341 در تهران به‌دنیا آمد؛ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کارشناسی نمایش گرفت و  کارشناسی ارشد را از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر.

   شاید اسم رحمانیان برای شما یادآور تئاترهای بزرگسال باشد، تئاترهایی مثل:«اسب»، «عشقه»، «مصاحبه»، « مجلس‌نامه»، «خروس»، «فنز» و...یا تله‌تئاتر تلویزیونی «همه پسران من»، « بازرس» و...

   اما بد نیست بدانید که او برای نوجوان‌ها کارهای تلویزیونی زیادی ساخته است، از جمله: جنگ ادبی«دوستانه»، جنگ ادبی«حیاط خلوت» . او حتی یک کار عروسکی به اسم «قصه‌های شبانه» را  برای کودکان ساخته است. او  فیلم‌نامه «کتاب قانون» را به کارگردانی مازیار میری نوشته که آماده اکران است.

   معمولاً کارهایی که او انجام می‌دهد جزء نمایش‌ها و یا مجموعه‌های  پربیننده می‌شود. حال باید دید که مجموعه افسانه‌های ایرانی چقدر می‌تواند مخاطبان را جذب کند.

کد خبر 52492

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز